Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

Μια ακόμα κριτική επιστολή για το νέο τεχνικό σχολείο (αλλά και για το παλιό).

Του Στέλιου Μπουλταδάκη Φυσικού- Ραδιοηλεκτρολόγου.

Τέσσερα χρόνια τώρα η κοινότητα της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης περίμενε ένα νομοσχέδιο που θα διόρθωνε ή τουλάχιστον θα επούλωνε τις σοβαρές αδυναμίες του έως τώρα λειτουργούντος Επαγγελματικού λυκείου. Πάρα πολλοί συνάδελφοι είχαν λάβει μέρος και στην έρευνα αποτύπωσης της Διαμαντοπούλου από τη οποία φαινόταν ξεκάθαρα ότι το συγκεκριμένο σχολείο δεν ήταν ούτε Λύκειο ούτε Επαγγελματικό. 

Ανάμεσα στις σοβαρότατες παθογένειες του μέχρι τώρα πλαισίου μπορούμε να δούμε ότι:...

1) Δεν υπήρχε ικανοποιητικός αριθμός διδασκόμενων ωρών ειδικότητας και χορηγείτο πτυχίο 3 χωρίς οι απόφοιτοι να έχουν αποκτήσει την βασική τεχνική γνώση της ειδικότητάς τους.

2) Η διδακτέα ύλη και τα βιβλία των μαθημάτων γενικής παιδείας ήταν ίδια με εκείνα του Γενικού Λυκείου και δεν ήταν προσανατολισμένα ώστε να δρουν επικουρικά στις ανάγκες της κάθε ειδικότητας με αποτέλεσμα την έντονη απογοήτευση και την αδιαφορία των μαθητών.

3) Υπήρχε υπερβολικός αριθμός διδασκόμενων αντικειμένων ανά ειδικότητα με λίγες ώρες ανά μάθημα. Επομένως δεν υπήρχε ο απαιτούμενος εκπαιδευτικός χρόνος εμπέδωσης της διδακτέας ύλης από τους μαθητές.

4) Δεν υπήρχαν επαγγελματικά δικαιώματα για πολλές ειδικότητες αν και φέτος το καλοκαίρι ανακοινώθηκαν για ορισμένες από αυτές.

5) Από την άλλη μεριά , η προσδοκία του 4ου έτους εξειδίκευσης σχετιζόταν με την αύξηση των διδασκόμενων ωρών εξειδίκευσης (4 μέρες στο σχολείο) ενώ η μία μέρα μαθητείας θα βοηθούσε την γνωριμία του μαθητή με τον κόσμο της εργασίας.

Σχετικά τώρα με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για το νέο Λύκειο παραθέτω στη συνέχεια της απόψεις μου έχοντας κωδικοποιήσει τα θετικά και τα αρνητικά κατά τη γνώμη μου στοιχεία για το νέο Επαγγελματικό Λύκειο ώστε να φανώ χρήσιμος στη συγκεκριμένη διαβούλευση:

1) Για πρώτη φορά αντιμετωπίζεται ενιαία το σύνολο της μεταγυμνασιακής εκπαίδευσης καθώς και της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και με σαφή αναφορά στο σύνολο των αναγνωρισμένων (;) επαγγελμάτων καθώς στο διαχωρισμό των τίτλων: τεχνίτη, τεχνικού και βοηθού.

2) Διαχωρίζει την τυπική και τη μη-τυπική εκπαίδευση. Η φοίτηση στα ΕΠΑΛ με πλεονέκτημα λήψης απολυτηρίου και πτυχίου 3 ενδοσχολικά και με τη σαφή πιο εύκολη πρόσβαση στα ΤΕΙ συναφών αντικειμένων. Η μαθητεία πέρα από τη σύνδεση με την εργασία δίνει πτυχίο επιπέδου 4 χωρίς να
χρειάζεται κάποιος να συνεχίσει στα ΙΕΚ εκτός και αν θέλει να αλλάξει ειδικότητα.

3) Μηχανολόγοι, Ηλεκτρολόγοι και Ηλεκτρονικοί δεν έχουν περαιτέρω εξειδίκευση στα ΙΕΚ (θετικό) και επομένως είναι πιο εύκολη και η χορήγηση επαγγελματικών δικαιωμάτων.

4) Καθιέρωση της μαθητείας και της πιστοποίησης. Δεν ξεκαθαρίζεται όμως αν θα υπάρχει κάποια είδους αξιολόγηση από τον εργοδότη ή εν πάση περιπτώσει αν θα υπάρχει βαθμός στο πτυχίο επιπέδου 4.

5) Διατηρούνται οι Ειδικές Εισαγωγικές Εξετάσεις για τα ΤΕΙ συναφούς αντικειμένου παρόλο που ο αριθμός των διδασκόμενων ωρών στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά (που είναι εξεταζόμενα μαθήματα σε πανελλαδικό Επίπεδο) της Γ’ Λυκείου είναι υπερβολικά μικρός.

6) Υπάρχει όμως γενικό μπέρδεμα με τους τίτλους σπουδών (Πτυχίο γενικού λυκείου και Δίπλωμα από ΙΕΚ) (Άρθρο 19) και με την επανάληψη των ειδικοτήτων γεωπονίας στα ΙΕΚ (Άρθρο 25). Οι Σ.Ε.Κ. θα δίνουν πτυχία επιπέδου 3; Υπάρχει τρομερή εξειδίκευση γεγονός που θέτει σε αμφισβήτηση την εξασφάλιση στους αποφοίτους βασικής τεχνολογικής γνώσης ώστε πάνω σε αυτή να στηρίξουν την δια βίου μάθηση.

7) Δεν ξεκαθαρίζεται η διαφορά μεταξύ Διπλώματος (μη τυπική εκπαίδευση) και πτυχίου (τυπική και μη τυπική εκπαίδευση).

8) Η ειδικότητα των ΕΠΑΛ Τεχνικός Ιατρικών Οργάνων μάλλον από παραδρομή μπήκε στους μηχανολόγους και όχι στους Ηλεκτρονικούς όπως είναι αυτονόητο (Άρθρο 8). Μια απλή ανάγνωση του προγράμματος σπουδών στο ΤΕΙ Πειραιά θα ξεκαθαρίσει το πρόβλημα.

9) Δεν προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για τους μαθητές των τομέων που καταργήθηκαν για το 2013-2014 και 2014-2015. Δεν αναφέρεται κάτι για τις ΕΠΑΣ, για το εκπαιδευτικό προσωπικό τους (μετάταξη στις ΣΕΚ;) καθώς και πότε θα καθοριστούν οι ειδικότητες στα ΙΕΚ για την τρέχουσα σχολική χρονιά (2013-2014).Τι θα γίνει με το καθεστώς Διοίκησης των ΙΕΚ στο 2013-2014;

10) Δεν υπάρχει σαφής αναφορά στα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα και στο ρόλο τους δεδομένου ότι στη μη-τυπική εκπαίδευση που θα εξυπηρετείται στα εργαστηριακά κέντρα ουσιαστικό ρόλο παίζει ο Διευθυντής της κάθε δομής που καθορίζει και τομεάρχες.

11) Υπάρχουν πολύ σοβαρές επιφυλάξεις για την ετοιμότητα της Διοίκησης:

α. να δώσει νέα ωρολόγια προγράμματα.

β. να δημιουργήσει άμεσα οργανικές θέσεις στα ΙΕΚ πριν τη λήξη της διαθεσιμότητας των κλάδων εκπαιδευτικών που καταργήθηκαν.

γ. να λειτουργήσει τις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης από 2013-2014.

δ. από μια απλή ανάγνωση των ειδικοτήτων στις Σ.Ε.Κ. και στα Ι.Ε.Κ αποδεικνύεται η προχειρότητα του μέτρου της κατάργησης των κλάδων εκπαιδευτικών από την Τεχνική Εκπαίδευση δεδομένου ότι σχεδόν όλοι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν με σαφή επάρκεια και εμπειρία τις νέες δομές. 

Ταυτόχρονα και όσοι εξαιρέθηκαν μετατάχθηκαν σε διοικητικές θέσεις. Άντε να δούμε τώρα τι θα κάνουν η Ελληνική Κοινωνία και τα Μέσα Ενημέρωσης χωρίς τους βαρβάρους ( Βάρβαροι = οι εκπαιδευτικοί που είχαν την εμπειρία για να υποστηρίξουν τις νέες δομές κατάρτισης, να κάνουν τις εξετάσεις των μαθητών που παραπέμφθηκαν το Σεπτέμβριο για να πάρουν τα πτυχία τους καθώς και τις εξετάσεις των πανελλαδικών εξετάσεων ειδικοτήτων για το 2014 και την πιστοποίηση).

12) Η ύπαρξη μεγάλου βαθμού εξειδίκευσης στους αντίστοιχους τομείς:

α. Δεν ευνοεί την παροχή ουσιαστικής τεχνικής παιδείας που θα υποστηρίξει τη δια βίου μάθηση.

β. Οδηγεί σε πολύ μεγάλα σχολεία τομέων ώστε να μπορούν να υποστηρίζονται από πλευράς εκπαιδευτικού προσωπικού οι αντίστοιχες εξειδικεύσεις γεγονός που δεν θα ήταν αρνητικό αν είχε λυθεί το πρόβλημα μεταφοράς των μαθητών από περιοχή σε περιοχή ακόμα και στα μεγάλα αστικά κέντρα.

γ. Δεν προβλέπει διαδικασίες μεταφοράς ανενεργού εργαστηριακού εξοπλισμού από μια σχολική μονάδα σε μια άλλη .(Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου εδώ είναι καθοριστικός σε επίπεδο περιφέρειας).

13) Δεν ξεκαθαρίζεται ο τρόπος που ο μαθητής θα βρίσκει την μαθητεία.

α. Θα το κάνει μόνος του;

β. Τι θα γίνεται σε περίπτωση που ο αριθμός προσφερόμενων θέσεων μαθητείας από τον ΟΑΕΔ δεν επαρκεί;. Ο μαθητής θα περιμένει μέχρι να τον καλέσει ο ΟΑΕΔ;

γ. Δεν προβλέπεται γραφείο Σύνδεσης με τη Αγορά Εργασίας σε κάθε ΕΠΑΛ, ΣΕΚ και ΙΕΚ με τους επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς και με τον εξοπλισμό από το Action Plan της ΤΕΕ του 2003.